Coachingpraktijk LifeMarks
Maak vandaag nog een afspraak Bel 06-420 244 57
#

Burn-out

Een burn-out ontstaat na langdurige overbelasting en stress. Herken de klachten, erken en neem actie.

Afspraak maken

Home » Behandelingen » Burn-out

Burn-outs

Je lichaam en geest zijn “op” na een zeer lange periode van stress. Klachten zijn niet meer te ontkennen. Functioneren lukt  ineens niet meer. Het lijkt soms wel of dit van het éne op het andere moment gebeurt. Je hebt lang en hardnekkig klachten genegeerd.  Maar nu is het op.

Heb ik een burn-out?

Wanneer het niet meer te ontkennen is, wordt je gedwongen om te veranderen. Dat begint met het erkennen van de burnout. De eerste stap is bewustwording. Pas als de acceptatie is er, kan er verandering plaats vinden. Van een burn out kan men herstellen. Eventjes wat rust nemen, is echter onvoldoende. Realiseer je dat je het uiterste hebt gevergd. Het herstel zal wat meer tijd in beslag nemen dan “eventjes 2 weekjes op mezelf letten”.

Burn out herstel

Kijk naar welke factoren steeds stress opleveren en welke mogelijkheden er zijn om dit te verminderen. Dat betekent keuzes maken, prioriteiten stellen. En dus ook NEE leren zeggen. Door eerst te kijken naar een verlaging van klachten, ontstaat energie voor het aanleren van nieuwe vaardigheden. Burnout verandert je leven. Dat wat je gewend was te doen, moet nu anders. Het is daarom ook belangrijk dat je steun zoekt bij familie en vrienden. Dat je erover praat in een vertrouwde omgeving en zij ook je erop kunnen wijzen als je weer in diezelfde valkuil stapt. Bedenk wat jouw levensstijl je heeft opgeleverd, maar durf ook te kijken naar wat het je heeft gekost. Met dit inzicht en nieuwe vaardigheden ben je in staat om gedrag te veranderen en te herstellen van een burnout.

Symptomen burn-out zijn onder meer:

  • Concentratie- en geheugen problemen
  • Onverschillig
  • Besluiteloosheid
  • Machteloosheid
  • Snel geïrriteerd of sneller agressief
  • Piekeren, slecht slapen
  • Overgevoelig voor prikkels
  • Onzeker
  • Gevoel van falen, schaamte
  • Geen energie (voor familie, vrienden, activiteiten, sport, seks)
  • Angst- en paniek klachten
  • Opgejaagd gevoel
  • Bijna niet blij kunnen zijn
  • Verminderde eetlust of juist veel eten
  • Neiging tot verslaving

Belangrijke kenmerken

Naast genoemde symptomen moet je je realiseren dat belangrijke kenmerken van burn-out zijn, dat lichamelijk een gevoel van uitputting of constante moeheid overheerst. De angst of het weer goed met je zal komen. En wat anderen wel niet van je zullen denken. En deze gevoelens of angsten kunnen zich weer uiten in lichamelijke klachten.

 

Neem contact op